بی سروسامان |
نشانهها و صفات شیعه در کلام امام حسن عسکری (علیهالسلام ) 5نشانه شیعه ائمه معصومین علیهمالسلام از نخستین امام تا امام دوازدهم هر یک در عصر امامت خویش در تبیین حقیقت اسلام و شیعه شناسی گامهای بلندی برداشته و معارف شیعه را گسترش دادهاند. امام یازدهم امام حسن عسکری علیهالسلام در حدیثی پنج علامت ایمان و تشیع را برشمرده و پیروان خویش را به سوی آن دعوت کردهاند. به نقل شیخ طوسی امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودهاند : علامات المومن خمس : صلاه احدی و خمسین وزیاره الاربعین والتختم فی الیمین و تعفیر الجبین والجهر به بسم الله الرحمن الرحیم .1 علامات مومن پنج چیز است : 51 رکعت نماز گذاردن در هر شب و روز (17 رکعت نماز واجب و34 رکعت نافله ) و زیارت اربعین و انگشتر دردست راست کردن وبر خاک سجده نمودن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه به مجموعه این نشانه هاباهم روشن میشود که منظور از «مؤمن» در متن حدیث «شیعه» میباشد و بنا بر این از ویژگیهای شیعیان اهل بیت علیهمالسلام این پنج حکم الهی است. مهربانی و فروتنی و رعایت حقوق برادران ایمانی شیعه علی علیهالسلام مهربانترین انسانها نسبت به مؤمنان و برادران مسلمان خویش است و در تلاش در راستای شناخت حقوق بشر از دیدگاه اسلام و رعایت آن کوتاهی نمیکند. امام حسن عسکری علیهالسلام در توصیف شیعه علی علیهالسلام فرمودهاند : اعرف الناس به حقوق اخواته و اشد هم قضا لها اعظمهم عندالله شانا و من تواضع فی الدنیا لاخوانه فهوعندالله من الصدیقین و من شیعه علی بن ابی طالب علیهالسلام حقا.2 آگاهترین و آشناترین مردم به حقوق برادرانش و کوشاترین آنان در راه ادای آن حقوق بزرگترین آنان در پیشگاه خداست و جایگاهش در نزد خدا بلندتر است و هرکس در دنیا برای برادرانش تواضع و فروتنی کند نزد خداوند از صدیقان است و از شیعیان حقیقی علی بن ابی طالب علیهالسلام به شمار میرود.
داستان احترام امام علی علیهالسلام به میهمانان تکریم و احترام به میهمان از اوصاف شیعیان پیامبر اعظم و اهل بیت علیهمالسلام است . امام حسن عسکری علیهالسلام در ادامه رهنمودهای خویش در موضوع حق شناسی شیعیان و ادای حقوق برادران ایمانی نمونهای از گفتار و رفتار وصی پیامبر و نخستین امام شیعیان جهان امیرمومنان امام علی بن ابیطالب علیهالسلام را گزارش کرده و فرمودهاند : دو تن از برادران دینی یکی پدر و دیگری پسر بر امیرمومنان علی بن ابی طالب علیهالسلام وارد شدند امام به احترام آنان برخاست و آنان را گرامی داشت و در بالای مجلس خود نشاند و خود میان آن دو نشست . سپس دستور داد غذا آوردند آن دو خوردند. آنگاه قنبر لگن و ظرف چوبی پر از آب و حوله برای خشک کردن آورد و آمد که به دست آن مرد آب بریزد حضرت علی علیهالسلام برخاست و ظرف آب را گرفت تابه دست آن مرد آب بریزد. وی خود رابه خاک افکند و گفت : یا امیرمومنان ! خدا مرا میبیند در حالی که میخواهی بر دستان من آب بریزی ! امام فرمود : بنشین و دستانت را بشوی خدای متعال تو و برادر تو را میبیند که با تو فرقی ندارد و بر تو برتری نمیجوید تو را خدمت میکند و میخواهد ده برابر شمار مردم دنیا در بهشت خدمتکار داشته باشد. آن مرد نشست . امام علی علیهالسلام به او فرمود : تو رابه خدا قسم میدهم به آن حق بزرگ من که آن را شناختهای و بزرگ داشتهای و به فروتنیات برای خدا به این که مرا بر این کار فرا خوانده و تو را این شرافت بخشیده که من به تو خدمت کنم دستت را با آرامش بشوی همان گونه که اگر قنبر آب میریخت میشستی . آن مرد چنان کرد. چون از شستن فراغت یافت حضرت علی علیهالسلام ظرف آب را به محمدبن حنفیه داد و فرمود : پسرم اگر این پسر تنها و بدون پدرش پیش من آمده بود خودم آب بر دستانش میریختم ولی خداوند نمیخواهد که وقتی پدر و پسر با هماند یکسان باشند. پدربر دست پدر و پسر بر دست پسر آب ریخت . سپس امام حسن عسکری علیهالسلام فرمود : فمن اتبع علیا علی ذلک فهو الشیعی حقا.3 هرکس در این کار علی علیهالسلام را پیروی کند او شیعه راستین است . مطابق این داستان راستان که امام عسگری علیهالسلام از رفتار امام علی علیهالسلام در تکریم و احترام به میهمان و فروتنی امام در برخورد با مومنان نقل کردهاند یکی از ویژگی های شیعیان راستین فروتنی در برخورد با مومنان وادای حقوق آنان و احترام وتکریم میهمانان است . نکته مهم در نقل این داستان تصریح امام عسکری علیهالسلام در پایان داستان بر متابعت و پیروی شیعیان حقیقی و راستین از رفتار و گفتار امام علی علیهالسلام است بنابراین شیعه تنها به حرف و شهادت زبانی نیست بلکه باید رفتار و گفتار علوی را بشناسد و در عمل پیاده و اجرا کند. پیشگامان تشیع در اصحاب رسول اعظم امام عسکری علیهالسلام با نقل سخنان امام رضاعلیه السلام در نامبردن از شیعیان نخستین هم پیوند مذهب شیعه با اصحاب پیامبر و صدر اسلام را نشان دادهاند و هم الگوها و نمونههای برتر تشیع را به مسلمانان شناساندهاند تا با پیروی از این اسوههای بزرگ شیعه در راه شیعیان راستین و حقیقی گام بردارند …………………………………………………………………………………………………………………………………….. پاورقیها : 1 ـ شیخ طوسی تهذیب الاحکام دارالکتب الاسلامیه چاپ دوم ج 6 ص 52 شیخ طوسی مصباح المتهجد موسسه فقه شیعه چاپ اول 1411 ه ق ص 787 سیدبن طاووس اقبال الاعمال دفتر تبلیغات اسلامی قم 1419 ه ق ج 3 ص 100 ابن نماحلی مثیرالاحزان مدرسه امام هادی علیهالسلام قم 1406 ه ق ص 2 شیخ حرعاملی وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه ج 3 ص 42 حدیث 4499 علامه مجلسی بحارالانوار الجامعه لدرراخبار الائمه الاطهار علیهمالسلام ج 85 ص 75 و ج 98 ص 348 2 ـ ابومنصور طبرسی الاحتجاج نشر اسوه قم 1416 ه ق ج 2 ص 517 حدیث 340 تفسیر منسوب به امام عسکری علیهالسلام مدرسه امام مهدی علیهالسلام قم 1409 ه ق ص 325 بحارالانوار ج 41 ص 55 میرزاحسن نوری طبرسی مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل موسسه آل البیت علیهمالسلام قم 1407 ه ق ج 11 ص 295 وج 16 ص 327 فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیهالسلام ترجمه جواد محدثی نشر معروف قم 1386 ص 268 تاص 270 3 ـ همان منابع پاورقی ردیف دوم . 4 ـ الاحتجاج ج 2 ص 459 تفسیر منسوب امام عسکری علیهالسلام ص 312 بحار الانوار ج 22 ص 330 و ج 68 ص 158 شیعه علی (ع ) در حیات مبارک پیامبر اکرم (ص ) به وجود آمد و آن حضرت بود که برای نخستین بار این کلمه را برای پیروان حضرت علی (ع ) به کار برد و اوصاف و فضایل شیعه را بیان نمود ائمه معصومین (ع ) از نخستین امام تا امام دوازدهم هر یک در عصر امامت خویش در تبیین حقیقت اسلام و شیعه شناسی گامهای بلندی برداشته و معارف شیعه را گسترش دادهاند. [ چهارشنبه 90/12/10 ] [ 8:5 عصر ] [ کربلایی جواد ]
[ نظر ]
|